zondag 19 december 2010

Wintertijd in Leuven

De duitsers noemen ze Karussels en Reitschule, in Engeland zijn ze beter gekend onder de naam gallopers en roundabouts, in Oostenrijk heten ze Ringelspiel, in de Verenigde Staten whirligigs, in Frankrijk carrousels en manèges en in België ken je ze beter onder de naam: Carrousels of draaimolens! Je vindt ze overal! Ook dit weekend stonden er enkele in Leuven! Tientallen oude draaimolens stonden verspreid over de hele stad.
Ik was toevallig in Leuven en zocht enkele draaimolens op.

      
zwanenzweefmolen                                         bootjesmolen

Elk jaar gaan we met de familie naar de kerstmarkt te Leuven. Dit is een traditie waar ik elk jaar naar uitkijk. We doen dan kerstinkopen, schuimen de kerstmarkt af,... Kortom: een zeer gezellige familiegebeuren! Dit jaar zorgde het sneeuwtapijt en de draaimolens voor een echte kerstsfeer!
 
   
vliegbommenspel                           paardenmolen
  
luchtschommel

De reden waarom ik deze foto's op mijn blog post, is ten eerste: omdat draaimolens pure nostalgie oproepen en mij fascineren. En ten tweede omdat ik ervan overtuigd ben dat het onderwerp: kermis, of meer specifiek: draaimolens onderwerpen zijn waarmee je in de lagere school muzisch aan de slag kan gaan! De kleuren, de vormen, de stoeltjes,... Een draaimolen is nooit hetzelfde. Neem nu de zwanenzweefmolen. Ik had nog nooit een draaimolen met zwaantjes gezien! Ik vond deze best mooi! Ze stralen een feërieke sfeer uit die kinderen kunnen inspireren.

Nog een andere traditie is dat ik elk jaar blijf hangen aan het kraampje met de handgemaakte matroesjka's. Deze matroesjka's worden gemaakt in Wit-Rusland en worden verkocht ten voordele van de kinderen in Tsjernobyl. Het schijnt een heel familiegebeuren te zijn: de papa snijdt de vorm uit, de kinderen schilderen de basiskleur en de mama doet het fijne schilderwerk. Elk jaar koop ik een matroesjka. Ik ben er namelijk verzot op. Ze zijn steeds anders en ze zijn zeer mooi! Dit jaar kocht ik een matroesjkamuziekdoos. Zo breidt mijn collectie uit en steun ik een goed doel.

  
Ja, en nog een andere traditie is dat mijn mama elk jaar negerzoenen (ofja wij noemen ze ook wel op zijn plat Lokers: negerinentetten) koopt. Elk jaar denk ik: Ho dat ziet er echt lekker uit! Dus neem ik eentje en dan kom ik tot de conclusie dat ik dat dus echt niet lust...


En tevreden keren we dan terug naar huis en kijken we al uit naar het volgende jaar!

Bakske vol!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten