zaterdag 11 december 2010

An end has a start...

Donderdag sloten we de module muzische school af met 3 workshops:
- vertellen op muziek
- maskers ontwerpen
- theatraal acteren
Hieronder volgt een beetje uitleg.

Vertellen op muziek
Om ons een idee te geven van wat er van ons verwacht werd, liet mevr. Coupé ons enkele verhaaltjes beluisteren. Daarna werden we aan het werk gezet. Uit een ruim assortiment aan prentenboeken selecteerden we het boekje: Kamiel Kameel. We vertelden het verhaaltje en maakten hierbij gebruik van enkele muziekinstrumenten. De anderen hadden ook leuke resultaten. Zo had het groepje van Stefaan een parodie op sneeuwwitje gemaakt. Weer anderen maakten gebruik van een powerpointpresentatie, geluiden,... Deze workshop was zeer bruikbaar voor de klaspraktijk.

Maskers ontwerpen
Als ik aan opera denk denk ik ook aan mooie kostuums, overdreven versierde kapsels,... Het idee om maskers te ontwerpen, sluit dus zeker aan bij het thema: "opera". Eerst moesten we ons gezicht ondersteboven natekenen. Dit was geen gemakkelijke opdracht. Maar aangezien ik toch geen tekentalent ben, maakte dit voor mij geen verschil. Het was een zeer leuke opdracht waar ik me creatief kon in uitleven. En daarnaast vind ik dat het resultaat er ook wel mag wezen. Maar ik ben ervan overtuigd dat er mooiere en originelere resultaten waren.
Theatraal acteren
Ik vertrok met de gedachte we tijdens deze workshop zouden acteren. Maar deze workshop was meer te plaatsen onder de noemer: bewegingsexpressie. In het begin zag ik nut niet in van deze workshop. Alle bewegingen werden opgelegd. We moesten deze louter imiteren. Er was weinig ruimte voor onze inbreng. Ik kan dus niet zeggen dat onze creativiteit geprikkeld of gestimuleerd werd. Maar daar bracht Anne snel verandering in. Zij sprak namens de hele groep dat we meer inbreng wouden hebben. We kregen carte blanche en mochten zelf iets creëren. We besloten om de bestaande bewegingen te houden maar aan te passen. Iedereen kreeg de kans om iets in te brengen, er werd naar elkaar geluisterd,... Dat is niet steeds gemakkelijk in een grote groep. De goede samenwerking bevorderde het groepsgevoel. We waren dan ook fier op ons resultaat. Kortom: Deze workshop was een leuke afsluiter!

En dit einde is slechts het begin van mijn muzisch proces...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten