Muzische leerlijnen

En hoe zit dat nu op mijn stageschool?

Momenteel loop ik stage in de lagere school waar ik zelf op de schoolbanken heb gezeten. Als ik de muzische werkwijze vergelijk met vroeger, dan kan ik met zekerheid zeggen dat ze zeker en vast een positieve evolutie hebben doorgemaakt. 

Maar is dit bewijs genoeg om hun te bestempelen als "muzische school"? Nee! Daarom besloot ik om de school eens onder de loep te nemen.

Muzische speeltuinen?!
De leerkrachten communiceren zeer duidelijk met elkaar over de geziene leerstof. Dit voor alle vakgebieden: wereldoriëntatie, muzische opvoeding,... Daarnaast worden deze leerlijnen ook gevisualiseerd. Dit met behulp van "de muzische speeltuinen". Deze fiches hangen op in de leraarskamer. In deze muzische speeltuinen worden de muzische domeinen en hun leerlijnen grafisch voorgesteld. Deze muzische speeltuinen helpen leerkrachten om de samenhang te bewaken. Daarnaast wordt er ook nagegaan of men de verschillende aspecten binnen een muzisch domein aan bod laat komen. Bijvoorbeeld: beeld is meer dan schilderen en tekenen.

Muzocoach
De leerkracht van het eerste leerjaar volgt regelmatig muzische vormingsdagen bij. Ze brengt haar collega's op de hoogte van wat ze hier geleerd heeft. De leerkracht van het eerste leerjaar wordt volgend jaar aangesteld als muzocoach. Zij dient de leerkrachten te observeren, begeleiden en stimuleren. Zij zal tips geven, muzische lessen bijwonen,...
 
Besluit:
Het hele schoolteam werkt nauw samen om van deze school een "muzische school" te maken. Enkele maatregelen werden hier al voor genomen: de muzische speeltuinen, de muzocoach,... Toch zou ik hun niet direct bestempelen als "muzische school". Maar ik ben ervan overtuigd dat ze hier langzaamaan naar toe groeien. Want waar een wil is, is een weg... (bron: Jules De Beule, Dworp)