vrijdag 10 december 2010

Semiramide

Het lijkt wel één of andere toverspreuk... Maar nee, dat was het niet. Semiramide is de titel van een operatragedie van Rossini. Ook dit zal misschien even Chinees in de oren klinken dus hieronder een korte toelichting.


Korte inhoud
Zoals de titel al doet vermoeden gaat de opera over Semiramide, de koningin van Babylon. Samen met haar minnaar "Assur" heeft ze haar echtgenote (koning Nino) vermoord. Koning Nino vermoedde dit echter al en had daarom zijn zoon (Ninia) in veiligheid gebracht. Assur zijn plan lijkt geslaagd. De koningstroon lijkt dichterbij te komen. Hij dient enkel nog te huwen met Azema waarvan bij de geboorte al werd vastgelegd dat ze met Ninia (de zoon van Semiramide) zou trouwen. Assur heeft maar één rivaal, Arsace, de leider van het leger waarvan niemand weet dat hij de zoon van Semiramide is. Semiramide is inmiddels verliefd geworden op Arsace en wijst hem aan als de nieuwe koning en tevens haar echtgenoot. Inmiddels ontdekt Semiramide dat Arsace haar zoon is. Ook Arsace ontdekt de waarheid, doodt Semiramide (zijn moeder) en viert de bevrijding van Babylon.

Mijn mening
Ik vertrok met grootse verwachtingen naar het operagebouw. Zo verwachte ik: schitterende kostuums, mooie zang, indrukwekkend decor, mooie verhaallijn,... Uiteindelijk werden niet al mijn verwachtingen ingelost. Zo was het decor simplistisch, de kostuums waren eenvoudig,... Ik vond het er een beetje goedkoop uitzien. Daarnaast was het ingewikkeld om het verhaal te begrijpen, duurde het ontzettend lang, was er weinig afwisseling,...

Om het verhaal toch te begrijpen heb ik achteraf wat informatie opgezocht. Nu pas begrijp ik het verhaal. Het was niet leuk om 4 uur lang aan een stuk naar een opera te kijken en luisteren waarvan je geen snars verstaat. Dit is dan ook een raad voor anderen: Informeer je op voorhand waarover het gaat, dan kan je het gemakkelijker volgen!

Dit alles wil niet zeggen dat ik het slecht vond maar ik vermoed dat er andere operastukken bestaan die ik beter zou vinden. Daarnaast heb ik ook respect en bewondering voor de acteurs, zangers, muziekanten,...
Alhoewel ik vermoed dat opera niets voor mij is, vond ik het een unieke belevenis!


Voor deze speciale gelegenheid had 3LOA zich in een nieuw kleedje gestoken.

Meer info en foto's vindt je hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten