vrijdag 14 januari 2011

D to the worp

Gepakt en gezakt vertrokken we dinsdag naar Dworp. Wow! Ik krijg een déja-vu! Ik keer terug naar het 1ste jaar waar we met zo'n 100 man gepakt en gezakt naar Dworp vertrokken. Nog een beetje verlegen... Niet wetend wat er ons te wachten staat... Niet wetend wat muzo-stage is... En uiteindelijk met een heleboel leuke herinneringen teruggekeerd.


Ik heb een fijne tijd in Dworp beleefd. Ik keek er dus naar uit om nog eens terug te keren. Deze keer zou ook de muzo-stage in het teken staan van het thema: opera. Alhoewel ik wist wat ik kon verwachten, had ik nog geen idee van wat er ons deze keer te gebeuren zou staan. Eenmaal aangekomen kwamen de herinneringen terug naar boven. Zou het nu ook zo leuk worden? Ik blik even terug op de muzodagen.

Dag 1
De eerste dag werden we er al onmiddellijk ingegooid. We moesten de zaal betreden en op een muzische manier reageren op wat we te zien zouden krijgen. Eenmaal aangekomen in de zaal, zagen we een filmpje van de opera: Carmen. Dit is een opera met een zuiders temperament. We zagen enkele spaanse danspasjes en sommigen onder ons probeerden deze te imiteren. Het was nog vroeg op de dag en niet iedereen had al zin om zich in het muzische te storten. Daarna kregen we de opdracht om onze groepsnaam op een muzische manier te presenteren. Wij kozen voor: "Allas" wat in het Spaans: "vliegen" betekent. Dit omdat wij de Griekse mythe: "Icarus" zouden voorstellen. Na de groepsvoorstelling werd de volgende opdracht verduidelijkt. We kregen 1 dag de tijd om een Griekse mythe op een muzische manier te verwerken. Dit was geen gemakkelijke opdracht. Wij hadden gekozen voor de Griekse mythe: Icarus. We hebben de mythe volledig herwerkt en er een sprookje van gemaakt, getiteld: Icara. We hebben ook geprobeerd om de verschillende muzische leergebieden te integreren. Zo was er: "zang", dans, muziek, drama, bewegingsexpressie en ook beeld aanwezig.

Dag 2
De grote dag... want vandaag zouden we onze mythen aan elkaar voorstellen. Nog even alles snel in orde brengen: een likje verf hier en daar, tekst nog eens inoefenen, repeteren,... Er komt meer bij kijken dan je denkt! Maar we kregen ook nog eens de opdracht om een muzische workshop voor kinderen uit het 4de - 6de leerjaar voor te bereiden. We werkten rond de opera: "The phantom of the opera". Onze groep bereidde de workshop: "maskers" voor. Maar de tijd ging snel vooruit en het werd snel avond. Tijd voor het toonmoment! Jaja, er was toch een beetje stress... Dit omdat alle groepjes echt zeer leuke resultaten hadden. (Dikke proficiat!) Elk toneelstukje bevatte een zeer origineel en/of grappig aspect. Ik heb genoten van deze muzische avond!

bron: Chloë De Cock

Dag 3
Donderdag ontvangden we de leerlingen van het 4de, 5de en 6de leerjaar. Zij namen deel aan de verschillende workshops die wij hadden georganiseerd: maskers, dansexpressie en ritme en muziek. Aan het einde van de workshops moesten de leerlingen een toonmoment voorbereiden. Onze groep baseerden zich op: "The phantom of the opera". Ik was aangenaam verrast van wat de kinderen op korte tijd verwezelijkten. Na deze vermoeiende dag was het tijd voor ontspanning. Een van de dingen die ik niet gauw zal vergeten was de grappige discussie aan tafel in verband met dialecten. Tiny en ik wisselden enkele dialectische woorden uit. Wist je bijvoorbeeld dat nen lavuur, een knikker is? En wat is een pieskaloterke? Jaja het leverde hilarische taferelen op! De sfeer zat er al direct in! s'Avonds bekeken we de film: "Save the last dance". (niet echt mijn filmgenre) Daarna verplaatsten we ons naar de dansvloer. Toch wel een speciale avond want het was de laatste avond met mijn klasgenoten.

bron: Ellemieke Smet

Dag 4
De laatste dag stelden we onze muzoboxen aan elkaar voor. Aan de hand van deze muzobox moest je je muzische groei visualiseren. Aangezien ik mijn muzische groei zie als één lange reis, koos ik ervoor om van mijn doos, een koffertje te maken. In dit koffertje zit: een muzisch fototoestel, een muzische zonnebril, een muzische handbagage en een muzisch kompas. Het fototoestel legde alle muzische momenten vast. De zonnebril laat me toe om met een andere blik naar mijn muzisch proces kijken. In mijn handbagage steekt mijn ervaring. En mijn kompas wijst mij steeds de muzische weg aan. Ik moet zeggen dat de andere muzoboxen ook zeer leuk waren!


Ik denk dat je hieruit kunt besluiten dat ook deze muzo-stage geslaagd was! Deze muzo-stage is een extra ervaring die een plaatsje zal krijgen in mijn muzokoffer. Kortom: deze muzo-stage heeft de module muzische school in schoonheid beïndigd. Waarvoor ook dank aan de lectoren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten