zaterdag 22 januari 2011

Glogster

Glogster? Wat is dat voor een vreemd beest?
Even vertellen hoe ik met dit beest kennis heb leren maken...

E-learning
Het begon allemaal bij de keuzestage: e-learning. Ik koos ervoor om dit als keuzestage te doen. Ten eerste omdat ik een echte dummie ben in "de wereld van ict" en ten tweede omdat ik later in de klas met veel "digital natives" zal te maken krijgen. En dan is het leuk als je als leerkracht met iets "cool" kunt uitpakken. Niet?! Maar voor deze keuzestage dien je ook enkele taken te maken. Een daarvan was de volgende:

Exploreer een e-learningtoepassing naar keuze, die bruikbaar is voor leerkrachten. Leer jezelf werken met de toepassing en maak een beknopt cursusje voor leerkrachten om met de toepassing aan de slag te gaan of werk een toepassing uit voor leerkrachten uit voor leerlingen van lager onderwijs.

Dat leek voor mij, computerdummie, een onmogelijke opdracht. Maar we zijn hier natuurlijk om te leren... Na enig opzoekwerk belandde ik bij het beest: glogster!

Glogster
Glogster is een web 2.0 tool. Met deze tool maak je in een handomdraai een mooie interactieve poster (een zogenaamde 'glog') waarop je tekst, afbeeldingen, geluid en video kunt combineren. Als leerkracht betekent dit: "Bye bye saaie powerpoint!" Niet alleen leerkrachten maar ook leerlingen kunnen hier gebruik van maken.  De leerlingen kunnen er posters, spreekbeurten, presentaties, ... mee maken. En wat leuk is: het is gratis en zelfs computerdummies, zoals ik, kunnen dit maken!

Meer informatie?
Nog steeds geen idee van wat glog is? Wil je zelf een glog maken? Weet je niet hoe? Bekijk dan mijn glog over glog. Test het eens! En laat met weten wat jij ervan vindt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten