maandag 17 januari 2011

Alice in wonderland


Vorig jaar ging ik samen met enkele medestudenten naar de musical: Alice in Wonderland. Met grote verwachtingen vertrok ik naar de Stadschouwburg te Sint-Niklaas.

Mijn verwachtingen
Het verhaal van Alice in Wonderland voert je mee door een wonderlijke sprookjeswereld waarin Alice verschillende fantasiefiguren ontmoet. Als kind was ik al gefascineerd door dit fantasierijke verhaal. Daarnaast werd dit toneel geregiseerd door Marc Boon, waar we eerder al in het 1ste jaar van onze opleiding, kennis mee maakten. Ik had dan ook hoge verwachtingen van deze musical. Ik was zeer benieuwd hoe ze dit verhaal ten tonele gingen brengen.

Mijn mening
Ik kan mij voorstellen dat het zeer moeilijk was om dit verhaal in beeld te brengen. Bij een toneel of film is het moeilijk om de fantasie van het publiek te prikkelen. Toch werd er ruimte gelaten voor de fantasie van het publiek. De overgangen tussen de verschillende scènes hadden als voordeel dat je als toeschouwer deze sprongen kon aanvullen met je eigen fantasie.

Als toeschouwer beleefde ik het verhaal door de ogen van Alice. Soms had ik het gevoel alsof ik in één grote droom was beland. Het verhaal was ingewikkeld maar sprak tot de verbeelding. Ook de decors en kostuums waren prachtig. Dans en muziek werden ook mooi met elkaar gecombineerd. Dit zorgde voor een aangename afwisseling. Er waren ook korte interacties tussen Alice en het publiek. Zo daagde Alice het publiek uit om het tegen haar op te nemen.

Maar mijn verwachtingen werden niet helemaal ingelost. Ik vond het als toeschouwer heel moeilijk om het verhaal te blijven volgen. Het toneel bevatte te weinig actie en te veel dialogen. Hierdoor moest je te geconcentreerd blijven om het verhaal te volgen. De dialogen waren ook niet altijd even gemakkelijk. Zo was er een filosofisch gesprek tussen Socrates en Plato, grappen over de Walen,... Deze scènes waren voor kinderen te moeilijk om te begrijpen. Sommige scènes waren ook te langdradig.

Besluit
Mijn verwachtingen werden niet helemaal ingelost. Maar het verhaal is zeker bruikbaar in de lagere school.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten