vrijdag 7 januari 2011

Dallas

De echte Lokeraar kent ongetwijfeld "de Dallasblokken" van Lokeren. Dit is de bijnaam voor de Lokerse Hoedhaarwijk.

Bijnaam
Zoals men wellicht vermoedt, verwijst de bijnaam inderdaad naar de Amerikaanse tv-serie: Dallas. Want precies zoals in de serie was er altijd wel iets aan de hand. Dit sociaal wooncomplex heeft een problematische geschiedenis achter de rug: ellenlang bouwproces, technische blunders, sociale problemen,... Deze bijnaam zorgde ervoor dat de meeste mensen een vertekend beeld hebben gekregen over het leven in "de Dallasblokken". De Dallasblokken worden vaak geassocieerd met: marginaliteit, randgevallen, sociale lagere klassen,... Maar niet elke Lokeraar weet wat er binnen de muren zich afspeelt.

Fototentoonstelling
Maar daar werd onlangs verandering in gebracht. Fotograaf Freddy Meert (kennis van mij) trok naar "de Dallasblokken" en bracht het leven in en om de blokken in beeld. Het resultaat daarvan ging ik bewonderen in het Huis Thuysbaert te Lokeren.

 De tentoonstelling loopt nog tot zondag 9 januari.

Mijn mening
Een niet-alledaagse fototentoonstelling waarbij de realiteit prachtig in beeld is gebracht. De portretten roepen bij mij ook bepaalde emoties op: onmacht, nostalgie, verdriet,... Zonder woorden probeert de fotograaf een levensverhaal in beeld te brengen. En hierin is hij geslaagd. Dankzij de tentoonstelling heb ik een heel ander beeld gekregen van "de Dallasblokken". Dit bewijst dat beelden meer zeggen dan woorden. Dat noem ik de kracht van de fotografie!

Fotografie
Mijn interesse voor fotografie werd vooral gewekt door mijn nonkel. Hij is lid van een fotoclub en stelt jaarlijks foto's tentoon in het Huis Thuysbaert. Hij maakt voornamelijk foto's van zijn reizen. Ik ben een echte fan van zijn werk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten